Publikacje

GOSIA RDEST NA LIŚCIE KANDYDATEK DO W SERIES

Dodane: 19.12.2018


Gosia Rdest wśród kandydatek do W Series, nowej serii wyścigowej dedykowanej wyłącznie kobietom. W przyszłym roku 18 wybranych zawodniczek zmierzy się w wyścigach bolidem Formuły 3. Pula nagród wynosi 1,5 mln dolarów.  
Gosia Rdest znalazła się wśród 60-ciu kandydatek do W Series. 28 listopada ogłoszono listę 55 kandydatek ubiegających się o miejsce w nowej serii, stworzonej z myślą o kobietach. 18 grudnia poznaliśmy ostatnie pięć nazwisk branych pod uwagę. Na liście znalazły się zawodniczki z całego świata, w wieku od 17 do 33 lat, z bardzo zróżnicowanym doświadczeniem w rozmaitych seriach wyścigowych. Kandydatki wezmą udział w sesjach eliminacyjnych, nad którymi czuwać będzie były kierowca Formuły 1 i dwukrotny zwycięzca Le Mans Alex Wurz. Miejsce w serii znajdzie tylko 18 kobiet. Zwyciężczyni serii otrzyma pół miliona dolarów i być może szansę na start w Formule 1.



Podczas inauguracyjnego sezonu 2019, panie zmierzą się podczas sześciu rund, które towarzyszyć będą weekendom wyścigowym DTM. Pojedynczy wyścig trwać będzie 30 minut. Kalendarz przedstawia się następująco:
3 - 5 maja | Hockenheim
17 - 19 maja| Zolder
7 - 9 czerwca | Misano
5 - 7 lipca | Norisring
19 - 21 lipca | Assen
10 - 11 sierpnia | Brands Hatch
Gosia Rdest tak wypowiada się o swojej kandydaturze do W Series:
„Szczerze mówiąc, początkowo nie myślałam o możliwości wzięcia udziału w W Series. Skupiam się na wyścigach w klasie GT, z powodzeniem rywalizuję na torze z mężczyznami. Jestem obecna na torach wyścigowych już od 10 lat. Jest to na pewno projekt innowacyjny i pionierski, stanowiący bardzo wyraźny moment w historii kobiet w motorsporcie. Z tego właśnie powodu, chciałabym być jego częścią. Być może przekonam się, że to wspaniały pomysł, być może okaże się klapą, ale chciałabym mieć możliwość tworzenia tej historii i obserwacji uczestniczącej. To może być niezwykle ważne doświadczenie. Nie ukrywam także, że perspektywa ścigania się ponownie bolidem jednomiejscowym, w dodatku bez konieczności wnoszenia horrendalnego budżetu, okazała się bardzo kusząca. Byłoby to dla mnie z pewnością cenne doświadczenie oraz co tu kryć – po prostu duża przyjemność.
Angażuję się w działania na rzecz kobiet w motorsporcie całym sercem. Od tego roku ambasadoruję programowi „The Girls on Track Karting Challenge”. Przekonałam się, że chciałabym przekazywać swoją wiedzę i doświadczenie początkującym zawodniczkom, pomagać im w walce o swoje marzenia. Daje mi to niezwykłą satysfakcję. Myślę, że uczestnictwo w W Series bardzo ubogaci moją wiedzę i pomoże mi w dalszych działaniach z dziewczynkami. Także to było ważnym argumentem na rzecz zgłoszenia się do tej serii.



Myślę, że dobrym posunięciem ze strony organizatorów było dołączenie W Series do weekendów wyścigowych DTM, które cieszą się niezwykłą popularnością, zwłaszcza w Niemczech. Myślę, że wysoka frekwencja sprawi, że wiele ludzi zobaczy kobiety na torze, „oswoi się” z tym widokiem, przekona, że kobiety są szybkie i waleczne, ze chcą być obecne w tym sporcie. To może pomóc w przełamywaniu stereotypów w głowach fanów motoryzacji i faktycznie torować kobietom drogę do ścigania się na najwyższym poziomie.
Podsumowując – chętnie usiądę za kierownicą tego bolidu i zobaczę, dokąd zajedziemy”.
Co istotne, każda z zawodniczek będzie miała do dyspozycji taki sam bolid Formuły 3 Tatuus T-318. Gosia Rdest miała w swojej karierze krótki epizod w pojazdach jednomiejscowych. W 2013 roku brała udział w zawodach BRDC Formuła 4, zdobywając nagrodę Who Zoom Award za największą liczbę udanych wyprzedzeni w sezonie. Jednak już od 5 lat jeździ w samochodach turystycznych, co wiąże się z zupełnie inną techniką jazdy. Gosia Rdest komentuje: „Myślę, że organizatorzy zaczęli zbyt odważnie, wybierając do tych zawodów bolid Formuły 3. By nauczyć się prowadzić taki bolid potrzeba wiele nauki. Bardzo trudne będzie wybranie 18 zawodniczek mogących z powodzeniem rywalizować na podobnym poziomie. Jest zaledwie kilka kobiet ścigających się Formułą 3 i to one na pewno będą zdecydowanymi faworytkami serii. Myślę, że różnice w umiejętnościach zawodniczek, a co za tym idzie, ich wynikami, będą bardzo duże”.
Projekt od początku budzi sporo kontrowersji w świecie motorsportu. Według organizatorów, jego głównym celem jest otwarcie kobietom drzwi do wyścigów Formuły 1. Jak twierdzi Adrien Newey, genialny inżynier projektujący bolidy Formuły 1, powodem, dla którego nie ma kobiet w F1 nie jest brak umiejętności, ale brak otrzymanej szansy. Na szklany sufit zwraca uwagę również David Coulthard, były wicemistrz świata Formuły 1. Jego zdaniem stworzenie specjalnej serii dla kobiet to pierwszy krok w kierunku zwiększenia ich udziału w zawodach Formuły 1, na zasadzie zwiększenia ich możliwości uczestnictwa w motorsporcie. Przeciwnicy (i przeciwniczki) W Series zauważają jednak, że taka segregacja nie jest dobra, ponieważ kobiety mogą z powodzeniem rywalizować z mężczyznami, nie trzeba zaś tworzyć dla nich osobnej serii, w której poziom na pewno będzie niższy niż w serii ogólnodostępnej. Tego zdania jest na przykład Pippa Mann, Brytyjka startująca przez wiele lat w IndyCar, która napisała na swoim Twitterze, że to krok wstecz w walce o równość w sportach motorowych.



Pewne jest natomiast, że W Series, pomimo wszystkich kontrowersji (a może właśnie dzięki nim), cieszyć się będzie dużym zainteresowaniem mediów.

Pełna lista sześćdziesięciu zawodniczek biorących udział w eliminacjach do W Series przedstawia się następująco:
Driver Nationality Age Background
Ayla Agren Norway 25 Road to Indy, F1600 (champion)
Amna Al Qubaisi UAE 18 Italian F4
Chelsea Angelo Australia 22 Supercars Development Series
Carmen Boix Gil Spain 22 NASCAR Whelen Euro
Sarah Bovy Belgium 29 Lamborghini Super Trofeo
Toni Breidinger United States 19 USAC Midget, ARCA
Alessandra Brena Italy 23
Ivana Cetinich South Africa 22 Kart racing
Jamie Chadwick United Kingdom 20 British F3, British GT (GT4 champion)
Veronika Cicha Czech Republic 31 Boss GP
Sabre Cook United States 24 Road to Indy, US F4
Courtney Crone United States 17 Formula Car Challenge
Natalie Decker United States 21 ARCA
Mira Erda
India 18 JK Tyre Championship
Carlotta Fedeli Italy 26 TCR
Cassie Gannis United States 27 NASCAR K&N
Marta Garcia Spain 18 Spanish F4
Michelle Gatting Denmark 24 Danish Supertourisme
Angelique Germann Germany 27 Austrian F3
Megan Gilkes Canada 17 F1200 Canada
Samin Gomez Venezuela 26 GP3
Grace Gui China 27 Asian Formula Renault
Michelle Halder Germany 19 TCR Germany
Esmee Hawkey United Kingdom 20 Porsche Carrera Cup GB
Jessica Hawkins United Kingdom 23 Mini Challenge
Shea Holbrook United States 28 Lamborghini Super Trofeo
Carmen Jorda Spain 30 GP3
Vivien Keszthelyi Hungary 17 Audi SS R8 Cup
Emma Kimilainen Finland 29 STCC
Natalia Kowalska Poland 28 Formula Two
Stephane Kox Netherlands 24 GT4 European
Miki Koyama Japan 21 Japanese F4
Fabienne Lanz South Africa 32 Kart racing
Francesca Linossi Italy 26
Andreveya Lyubov Kazakhstan 22
Milla Makela Finland 25 Finnish Formula Ford
Alexandra Marinescu Romania 18 British F4
Milou Mets Netherlands 28 LMV8 Oval Series
Sheena Monk United States 29 Lamborghini Super Trofeo
Sarah Moore United Kingdom 25 LMP3, Ginetta Junior (champion)
Marylin Niederhauser Germany 22 GT4 European
Tasmin Pepper South Africa 28 VW Engen Polo Cup
Vicky Piria Italy 25 GP3, European F3 Open
Taegen Poles Canada 20 Kart racing
Alice Powell United Kingdom 25 GP3, Formula Renault UK (champion)
Charlotte Poynting Australia 20 Aussie Racing Cars
Gosia Rdest Poland 25 GT4 European Series
Naomi Schiff Belgium 24 Formula Renault 2.0, GT4 European
Carrie Schreiner Germany 20 Lamborghini Super Trofeo (Middle East Pro-Am champion)
Sharon Scolari Switzerland 23 Formula Renault 2.0
Doreen Seidel Germany 33 VW Scirocco, GT4 European
Siti Shahkirah Malaysia 24 F4 SEA
Sneha Sharma India 28 JK Tyre Championship
Ines Tattinger France 28
Bruna Tomaselli Brazil 21 Road to Indy
Shirley van der Lof Netherlands 32 German F3
Beitske Visser Netherlands 23 Formula Renault 3.5, GT4 European
Alexandra Whitley Australia 25
Fabienne Wohlwend Liechtenstein 21 Ferrari Europe
Caitlin Wood Australia 21 Blancpain GT
Hanna Zellers United States 21 US F4, IMSA Prototype Challenge
Po raz pierwszy sześćdziesiątka pań spotka się na torze w Austrii już pod koniec stycznia. 24 – 28 stycznia odbędą się eliminacje, obejmujące jazdy na torze i rozmowy kwalifikacyjne , na podstawie których wybrane zostaną finalistki.