2025 to jubileuszowy, 95-ty sezon rozgrywania wyścigów górskich na poziomie Mistrzostw Europy.
W obecnym formacie seria istnieje od 1957 roku, jednak wyścigi te odbywały się także w latach 1930-1933, kiedy to były organizowane przez Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR). Pierwsze tytuły mistrzowskie w 1930 pojechały do Niemiec; w kategorii aut wyścigowych wygrał urodzony w Warszawie Hans Stuck (Austro-Daimler), zaś w grupie aut sportowych tytuł przypadł Rudolfowi Carracioli (Mercedes Benz). Polską eliminacją mistrzostw był III Międzynarodowy Wyścig Tatrzański, wygrany właśnie przez Stucka. Tradycje europejskich zmagań na najwyższym poziomie podtrzymywane są w Limanowej, gdzie po raz kolejny odbędzie się runda FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich.
Do organizatorów 16. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą, który odbędzie się w dniach 18 – 20 lipca z całej Europy napływają zgłoszenia zawodników, którzy planują pojawienie się w Beskidzie Wyspowym podczas 7 Rundy FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. W tej dyscyplinie motorsportu nie są rozgrywane mistrzostwa świata, więc FIA EHC znajdują się na szczycie list, jeśli chodzi o prestiż zawodów. Wyścig będzie także 7 i 8 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Swój start na trasie Stara Wieś – Przełęcz pod Ostrą zapowiedzieli czołowi kierowcy Europy, którzy prowadzą w swoich kategoriach po sześciu rozegranych dotychczas rundach. Przede wszystkim znów powinniśmy spotkać Christiana Merli (ITA), w bolidzie Nova Proto NP01. Pochodzący z Trento kierowca, pięciokrotny Mistrz Europy, wygrywał w Limanowej aż 7 razy, tylko raz w trakcie swoich startów ustąpił miejsca na najwyższym stopniu podium „królowi gór”, swojemu włoskiemu koledze Simone Faggioli (2019). Jest aktualnym liderem Kat.2, zgromadził dotychczas 129 pkt.
Na miejscu drugim w klasyfikacji generalnej Kat. 2 znajduje się Kevin Petit (FRA, Nova Proto NP01, 116 pkt.), który również zapowiedział przyjazd do Limanowej. Francuz staje na podium wyścigów górskich różnej rangi od 2017, Brat wielokrotnego uczestnika rozgrywanych w Polsce wyścigów międzynarodowych Sebastiena, zdobył w 2021 wraz z reprezentacją Francji Puchar Narodów podczas FIA Hill Climb Masters, pojawiał się także na wyścigach torowych, współpracując z ekipą legendarnego Sebastiena Loeba, do FIA EHC trafił rok temu, zajmując 8 miejsce w klasyfikacji generalnej Kat 2 (bolidy).
W Kat. 1 (pojazdy z nadwoziem zamkniętym) powinniśmy zobaczyć czołową trójkę sezonu 2025: zarówno dobrze znanego w Limanowej O’Play’a (ITA, Mitsubishi Lancer) który lideruje w tej kategorii z dorobkiem 125 pkt, drugiego Igora Stefanovskiego (MKD, 97 pkt.), który w tym sezonie kieruje spektakularnym Ferrari 488 Challenge EVO i trzeciego Luisa Antonio Penido Lopeza (ESP, Renault Clio RS Cup EVO). Tradycyjnie w Polsce chce się pokazać ubiegłoroczny Mistrz Europy Kat. 1, Matija Jurišić (CRO, Peugeot 308 1,6 TCR).
Wśród tegorocznych gwiazd wyścigu powinniśmy zobaczyć także b. Mistrza Europy, jeżdżącego w barwach Czech Szwajcara Ronnie Bratschi (Mitsubishi Lancer) czy jeżdżącego potężnym Mercedesem Benz SLK 340 (silnik z F1) Reto Meisela (SUI), który w tym sezonie zaliczył już dwie wygrane.
Swój start potwierdziła trójka polskich zawodników startujących w całym cyklu FIA EHC. Z europejską czołówką zmierzą się m.in. ubiegłoroczny Mistrz Polski GSMP Grzegorz Rożalski, dysponujący ponad 1000 – konnym Mitsubishi Lancerem (dotychczas wygrał jedną rundę FIA EHC), zajmujący na razie z 84 punktami 6 lokatę w generalce i drugą w najmocniejszej Grupie 1. Zamiar startu potwierdził także Karol Krupa ((SkodaFabia CT), który wygrał w swojej grupie podczas wyścigu Ecce Homo w Czechach, zajmujący obecnie 5 miejsce w grupie oraz startujący Mitsubishi Lancerem Szymon Piękoś.
XVI Wyścig Górski Limanowa został objęty Patronatem Honorowym przez Ireneusza Rasia, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki oraz Łukasza Smółkę, Marszałka Województwa Małopolskiego. Dyrektorem wyścigu będzie Bogdan Pałka (POL), Prezes Auto Moto Klubu Limanowa, Zespołem Sędziów Sportowych kierować będzie Paolo Bet (ITA), Obserwatorem FIA został Kevin Ferner (GER) a Obserwatorem Technicznym FIA Gordon Forbes (GBR).
Ireneusz Raś: Wraz z Auto Moto Klubem Limanowa, serdecznie zapraszam Państwa na 16. Edycję Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą. Już po raz drugi mam zaszczyt objąć swoim honorowym patronatem to prestiżowe wydarzenie sportowe, odbywające się w randzie Mistrzostw Polski.
Na starcie jak zawsze staną najlepsze ekipy z całej Europy, a wysoko położona w górach trasa - bardzo wymagająca i najszybsza zarazem ze wszystkich tras wyścigów górskich w naszym kraju – dostarczy niezwykłych sportowych emocji i ukaże cały kunszt kierowców.
Wspaniała organizacja i pełen profesjonalizm, dbałość o bezpieczeństwo, fantastyczna atmosfera i gościnność, bardzo licznie przybywający z całej Polski kibice – to właśnie Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą.
Trasa zlokalizowanego na drodze K1609 wyścigu liczy 5493 metry, różnica wysokości pomiędzy startem w Starej Wsi a metą na przełęczy Ostra wynosi 302 metry, średni wznios liczy 5,5%. Podczas polskiej rundy FIA EHC zgłoszeni do tego cyklu kierowcy mają, w porównaniu z innymi zawodami z tego cyklu, więcej możliwych do wykorzystania podjazdów treningowych – aż 5; doliczając dwa niedzielne podjazdy wyścigowe, kibice będą mieli okazję do śledzenia aż 7 przejazdów FIA EHC!
Partnerem Strategicznym 16. Wyścigu Górskiego Limanowa-Przełęcz pod Ostrą jest Województwo Małopolskie.