Kalendarz imprez motoryzacyjnych

23. Grand Prix Sopot Gdynia

3. i 4. runda Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski

piątek 14.08.2020 - niedziela 16.08.2020
Sopot, woj. POMORSKIE
SAMOCHODY, WYŚCIG

Wracają samochodowe wyścigi górskie 

Sezon mistrzostw Polski w sportach motorowych powoli wraca do normy. Jako pierwsze wystartowały wyścigi torowe w Poznaniu, właśnie zakończył się MARMA 29 Rajd Rzeszowski, nadszedł czas na Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Cykl rozpocznie 23 Grand Prix Sopot – Gdynia, które zostanie rozegrane w dniach 14 – 16 sierpnia jako 1 i 2 Runda GSMP. Po długiej ponad 10 – miesięcznej przerwie ( nie odbyły się planowane wyścigi w Załużu, Limanowej i na Magurze Małastowskiej) ponad 50 kierowców zmierzy się z sopocką trasą, liczącą 3050 m. Lista zgłoszeniowa zostanie opublikowana 12 sierpnia.


53 kierowców zgłoszonych do 23 Grand Prix Sopot – Gdynia Nowy podział aut na Grupy i Klasy wg. Performance Factor 50 kierowców zgłosiło się do 1 i 2 Rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, trzech zawodników walczyć będzie w GSMP Hist. Wśród zgłoszonych znalazł się ubiegłoroczny „dominator” mistrzostw w kategorii II Szymon Łukaszczyk, w przygotowanym przez firmę AMS ponad 1000 – konnym Mitsubishi Lancerze (w tej samej firmie powstał Mitsubishi Lancer, którym z numerem 3 wystartuje Dubai). Mistrz Polski 2019 w kategorii I, pochodzący z Wybrzeża Tomasz Myszkier, tradycyjnie pojawi się na liczącej 3050 m trasie Skodą Fabią WRC 4 x 4. Na uwagę na pewno zasługuje debiutująca w wyścigach Skoda Fabia Szymona Piękosia – w aucie zamontowano potężny silnik pochodzący z Audi. Spore zainteresowanie na pewno wzbudzi start Pawła Saneckiego, który w tym roku przesiadł się do najszybszej „ośki” sezonu 2019, Hondy Integra KMF, którą w zeszłym roku komplet punktów zdobył Gabriel Kubit. Piękna pogoda, która ma panować na Wybrzeżu w wyścigowy weekend na pewno sprzyjać będzie dobrym wynikom napędzanego na jedną oś Porsche 997 Turbo Christiana Zaleskiego, zawodnika Automobilklubu Orski. Miłośników Fiatów 126 p na pewno ucieszy widok 6 „maluchów”, zaś entuzjaści klasyków kibicować będą Michałowi Łusiakowi (Ford Sierra Cosworth), Grzegorzowi Baranowi (Peugeot 205) i Piotrowi Zaleskiemu (Porsche 911 S.C.), klasyfikowanym w GSMP Hist. W wyścigu wystartuje 1 kobieta: Anna Gańczarek – Rał (debiutowała na sopockiej trasie w 2018), specjalistka od wyścigów torowych, która tym razem zasiądzie w Hondzie Civic Type R. Samochody po raz pierwszy w Polsce klasyfikowane będą w nowych grupach, wyliczanych według współczynnika Performance Factor. Marek Szczechura – Delegat Techniczny PZM: Założeniem wprowadzonego przez FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) systemu Performance Factor jest podzielenie samochodów na grupy i kategorie tylko według poziomu ich osiągów sportowych; jednocześnie przestaje funkcjonować podział na grupy np. N, A, R, GT i E1.


Samochody muszą spełniać wymagania regulaminów technicznych, które są obecnie bardzo uproszczone w zakresie możliwości stosowania modyfikacji samochodów. - wskaźnik PF jest obliczony dla każdego samochodu przy użyciu specjalnej aplikacji FIA, która uwzględnia cały szereg parametrów technicznych samochodu, takich jak: masa samochodu, parametry silnika, parametry układu napędowego i kół, budowę i konstrukcję nadwozia oraz zastosowane elementy aerodynamiczne, - samochody objęte tym systemem zostały podzielone tylko na 5 grup ale w sezonie 2020 zastosowany został jeszcze podział na dwie klasy w grupach 2,3,4,i 5. - samochody z najniższymi wartościami wskaźników PF to są samochody „najmocniejsze” i będą startować w 1 grupie, - założeniem systemu PF oraz wprowadzenie podziału na klasy jest zapewnienie kierowcom/zawodnikom rywalizowania samochodami, które posiadają bardzo zbliżone parametry techniczne. Należy podkreślić, że pozostały nadal oddzielne grupy, które cieszą się dużym zainteresowaniem zawodników oraz wykazywały stały wzrost frekwencji tj.: - grupa samochodów historycznych mające sportową historię od okresu przed II wojną światową oraz homologowanych do końca 1990 roku, które spełniają wymagania międzynarodowych przepisów FIA, - grupa narodowa tzw. samochodów post-homologacyjnych (homologowanych od roku 1991 do roku 2001), w której startują samochody przygotowane zgodnie przepisami międzynarodowymi jakie obowiązywały w wyżej wymienionym okresie historycznym, - grupa narodowa utworzona dla popularnych samochodów produkowanych w Polsce Fiat Cinquecento i Seicento, dla których zorganizowano pierwsze markowe rozgrywki pucharowe w latach 90, - grupa przewidziana tylko dla samochodów FIAT/FSM 126 czyli kultowych „maluchów”. Dla tych samochodów przewidziano możliwość rywalizacji na dwóch poziomach technicznych tj. samochody z niewielkimi modyfikacjami (seryjne) oraz zaawansowanymi modyfikacjami (wyczynowe), - została utrzymana również klasyfikacja w grupie E0, dedykowanej dla początkującym i młodych zawodnikom; oczywiście została utrzymana zasada, że mogą oni startować samochodami o ograniczonych osiągach określonych również współczynnikiem PF.


Skrócony harmonogram zawodów przedstawia się następująco:

14.08 Piątek

11:30 – 20:00 Badanie Kontrolne

15.08 Sobota 1 Runda GSMP

09:30 Podjazd Treningowy 1

30 minut po Podjeździe Treningowym 1, Podjazd Treningowy 2

Bezpośrednio po Podjeździe Treningowym 2 Ceremonia Otwarcia Zawodów ( Rondo, ul. Kolberga, Sopot)

14:00 1 Podjazd Wyścigowy

30 minut po Podjeździe Wyścigowym 1 Podjazd Wyścigowy 2

30 minut po Podjeździe Wyścigowym 2 Ceremonia wręczenia nagród ( Rondo ul. Kolberga, Sopot)

16.08 Niedziela 2 Runda GSMP

08:30 Podjazd Treningowy 1

30 minut po Podjeździe Treningowym 1 Podjazd Treningowy 2

11:30 Podjazd Wyścigowy 1

30 minut po Podjeździe Wyścigowym 1 Podjazd Wyścigowy 2

30 minut po Podjeździe Wyścigowym 2 Ceremonia wręczenia nagród (Rondo, ul. Kolberga, Sopot).



Foto: Agencja UMA - Agnieszka Wołkowicz

Reklama
Reklama
Reklama